Stránky

neděle 5. dubna 2020

Losekoot, M., Vyhnánková, E.: Jak na sítě


Ta knížka mi byla naprostou terapií. Devět let píšu blog, šest let jsem na facebooku a přes tři roky mám veřejný instagram. A když jsem Jak na sítě dočetla, obrovsky se mi ulevilo. Asi jako když vám není moc dobře na duši a dostane se vám do rukou učebnice obecné psychologie. Literatura vás nevyléčí, ale ta systematizace, přehled, základní pojmy a významy; pořádek a řád v oboru jsou obrovsky cenné.

Principy sociálních sítí jsou disciplína jako každá jiná. Můžete v ní uspět i instinktivně, ale je skvělé, když víte, jak tato oblast funguje. Co je a není podstatné. Jaké jsou zákonitost, co s čím souvisí. Udělala jsem v marketingu své práce spousty chyb - snad všechny, které jsou v knížce popsány a už několikrát zažila sílu odborného publika, které mě rozneslo na kopytech, když jsem něco udělala špatně. Taky jsem nechápala, kdo mě sleduje a trápila jsem se, proč mě nesledují ti, co bych chtěla. A nevážila jsem si dost svých fanoušků, protože se mi ta čísla - ve srovnání(!) s jinými - zdála až ostudně nízká.

Zaujmi - Naslouchej - Vyprávěj - Vyhodnocuj. To jsou čtyři základní kroky úspěšné mediální strategie. V některých z nich se cítím velice kovaná, v některých plavu. Knížka obsahuje velké množství opravdu zajímavých případových studií velkorysých i skromných mediálních kampaní, stejně jako četné citace renomovaných marketerů. A právě tady jsem si uvědomila, jak jsem šťastná, že mým úkolem v on-line příspěvcích je prezentovat vlastní kabelky, které znám do poslední nitě. Které považuji za krásné. Které sama nosím. Kterým věřím. Nemám sice rozpočet na jejich reklamu jako Coca-cola nebo Česká televize, ale to rozhodně neznamená, že moje show nemůže být stejně zábavná!

Knížku jsem si celou přečetla a poctivě podtrhala. A tak už nyní vím, kdo jste moje komunita. Vím, jak má vypadat můj profil a kdo jej navštěvuje. Lépe chápu, že moje značka nikoho kromě mě nezajímá. Pochopila jsem, že sledovat konkurenci je zcela legitimní, nikoli šmírování. A dost jsem si oddychla, když jsem černé na bílém viděla, co jsem tady celou dobu tak trochu tušila - že lidi zajímáte, jen když cítí, že by z vás mohli něco mít.

Jsem ráda, že teď lépe vím, v čem jsem silná. V textu jsem si potvrdila, že můžu být svá. Jsem ráda, že s jistotou a hrdě můžu prohlásit, že pro některé z vás je Rosa Mitnik lovebrand. A nově věřím si, že ve tvorbě svých sociálních obsahů jsem konzistentní. 

Děkuji, že už vím, že na všechny sítě nepatří stejný obsah. Že musím mít furt na paměti, že lidé ten obsah budou konzumovat útržkovitě, roztěkaně a nedočkavě. A že můžu být osobní značkou, že na tom není nic špatného. 

Naopak vím, že obsah svých sociálních sítí nikdy nebudu dlouhodobě plánovat - ač je to proti základnímu marketingovému pravidlu. Jenže já chci být právě svá, autentická, živelná a uvěřitelná. Vím, že své fotky na instagramu nechci upravovat sjednocujícím filtrem, protože věřím, že i přesto můj rukopis poznáte. A děkuji nebesům, že jsem se konečně někde dočetla a docvaklo mi, že nemusím být zpravodajem. Že stačí, když se na sociálních sítích "pochlubím" až později. Protože přesně tak celou dobu píšu svůj blog - užívám si tu radost dvakrát, poprvé naživo a pak i podruhé, když o tom píšu svůj rosistický příspěvek.

Facebooku a instagramu teď nově věnuji pravidelně jednu hodinu denně a stále mám značnou rezervu  třeba v práci s hashtagy - na tom musím ještě zapracovat.

Na závěr bych vám všem, které tato teoreticky dobře připravená a opravdu precizně napsaná kniha oslovila a chystáte se ji přečíst, ještě doplnila, že už jsem dříve absolvovala školení Jak si otevřít kamennou prodejnu od Evy Urbanové z Nily (2015), osobní pohovor u PR konzultantky Zuzany Rybářové (2018) v kreativní agentuře Amaze.media a workshop Jak rozjet firemní facebook (2019) u internetové společnosti Shean. A vždy mi moc pomohl přímý kontakt, možnost položení vlastních dotazů i jejich profesionální analýza mojí dosavadní práce. Proto doporučuji nejen číst a studovat, ale potkávat se, mluvit s ostatními a sdílet! Mně se tam několikrát chtělo až brečet, když jsem měla pocit, že na něčem tolik dřu, ale výsledek přesto není, jaký bych očekávala. Přitom stačilo málo a za čas bylo všecko skutečně jinak! Proto vám radím, nechte si poradit!

2 komentáře:

  1. Dobrý den, k Vašemu příspěvku mám potřebu napsat pár vět :-) Sleduji Vás od doby, kdy jste bydleli s manželem v Praze a měli jste jen Kubíčka. Můj první čtený článek od Vás byl ten, jak jste jela s kamarádkou do Drážďan. Mám od Vás kabelku a organizér do kabelky. Tím mi můj manžel (na moji objednávku) udělal radost na první Vánoce bez mámy. Sleduji Vás, protože jste moc inspirativní v mnoha ohledech a líbí se mi Váš styl. Moc Vám za to Vaše hezké čtení a fotografie děkuji. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarunko, děkuji pěkně! Je mi ctí Vás bavit!!

      Vymazat